Aktuellt

Bildningsalliansens utlåtande om ordlistan för kontinuerligt lärande

Bildningsalliansen anser att det är av stor vikt att det finns klara förklaringar på de begrepp som anses ska används inom det kontinuerliga lärandet på de båda nationalspråken och i förlängningen på engelska.Läs mera »
01.02.2022 kl. 13:17

Bildningsalliansens utlåtande om utkastet till grunderna för läroplan för integrationsutbildningen

Bildningsalliansen anser att det borde finnas nationella kartläggningstest, inledande test och avslutande test som skulle garantera jämlikhet och likabehandling.Läs mera »
15.12.2021 kl. 09:28

Studerandeprofil 2019

Den fria bildningens studerandeprofil 2019 publicerades under Utbildningsstyrelsens och Fritt Bildningsarbete rf´s webbinarium den 29 november 2021. Uppgifterna i sammanställningen bygger på uppgifter som samlats in av Statistikcentralen. Läs mera »
07.12.2021 kl. 20:59

Bildningsalliansens höstmöte 19.11

Fredagen den 19 november hölls Bildningsalliansens höstmöte 2021. Höstmötet ordnades som ett hybridmöte med möjlighet till deltagande både på plats på G18 i Helsingfors eller på distans via Zoom.Läs mera »
19.11.2021 kl. 15:27

Bildningsalliansens utlåtande om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet

Fr.o.m. 1.8.2022 ersätter utbildning som handleder för examensutbildning (härefter; HUX) de tre utbildningar som nu erbjuds inom ramen för övergångsskedet mellan grundläggande utbildning och andra stadiet, d.v.s. påbyggnadsundervisning, utbildning som handleder för yrkesutbildning och utbildning som förbereder för gymnasieutbildning. I propositionen föreslås att man gör finansieringsnivån mera enhetlig och att nivån på finansieringen är jämförbar.Läs mera »
03.11.2021 kl. 10:05

Bildningsalliansens utlåtande om den Nationella läskunnighetsstrategin 2030

I strategin definieras läskunnighet som multilitteracitet, som omfattar färdigheter att läsa och producera alla slags texter från traditionella skrivna texter till exempelvis audiovisuella framställningar. Bildningsalliansen anser det vara viktigt att man definierar läskunnighet som multilitteracitet. Begreppet multilitteracitet visar på den bredd av läskunnighet man behöver i dag för att vara delaktig i samhället.Läs mera »
18.10.2021 kl. 13:00